Ondersteunen,
voorbeelden
uit de praktijk

Processen, systemen en kantoorsoftware in de organisatie maken het gemakkelijk om digitaal toegankelijk te publiceren. Ga zoveel mogelijk uit van de processen en systemen die de organisatie al gebruikt en waar iedereen mee bekend is. 

Geonovum

Geonovum publiceerde hun standaarden voorheen in PDF maar ging in 2017 helemaal over op online publicatie in HTML. Ze gebruiken daarbij het open source publicatiesysteem Respec van W3C. Dit systeem is gemakkelijk aan te passen aan de huisstijl en gebruikersvriendelijk voor de auteurs, die gewoon in Word kunnen blijven werken. Maar het is vooral digitaal toegankelijk en heel gemakkelijk te navigeren voor de lezer.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze publicatie in HTML.

De Algemene
Rekenkamer

De Algemene Rekenkamer gebruikt digitaal toegankelijke sjablonen voor InDesign waar publicaties met afbeeldingen in hoge resolutie mee gemaakt kunnen worden. Verder heeft de Algemene Rekenkamer een stijlgids waarin medewerkers kunnen zien hoe ze om moeten gaan met tabellen en beeldelementen in rapporten.

Het kan ook helpen een digitaal toegankelijk content management systeem (CMS) te gebruiken. De Algemene Rekenkamer en de Inspectie van het Onderwijs gebruiken beiden het Platform Rijksoverheid Online voor hun website. Dit platform voldoet aan een groot aantal normen en richtlijnen, inclusief digitale toegankelijkheid. Ook Pleio biedt zo’n digitaal toegankelijk CMS.

Inspectie van het onderwijs

De Inspectie van het Onderwijs gebruikt een speciale rapporteditor voor het opstellen van de inspectierapporten. Als de medewerkers al gewend zijn hun rapporten in een speciale editor te schrijven, dan kan de editor gemakkelijk worden aangepast voor digitale toegankelijkheid en verandert er voor de medewerker bijna niets. Voor rapporten die nog in ‘gewone’ kantoorsoftware worden gemaakt, stelt de organisatie een digitaal toegankelijk sjabloon en duidelijke werkinstructies ter beschikking.

De gemeente
Tilburg

Bij de gemeente Tilburg kunnen de medewerkers de digitale toegankelijkheid van hun content al tijdens het maken van webpagina’s controleren. Degenen die de content leveren krijgen hierdoor meer verantwoordelijkheid voor de digitale toegankelijkheid en er hoeft achteraf minder gecorrigeerd te worden.

Ondersteunen,
voorbeelden
uit de praktijk

Processen, systemen en kantoorsoftware in de organisatie maken het gemakkelijk om digitaal toegankelijk te publiceren. Ga zoveel mogelijk uit van de processen en systemen die de organisatie al gebruikt en waar iedereen mee bekend is. 

Geonovum

Geonovum publiceerde hun standaarden voorheen in PDF maar ging in 2017 helemaal over op online publicatie in HTML. Ze gebruiken daarbij het open source publicatiesysteem Respec van W3C. Dit systeem is gemakkelijk aan te passen aan de huisstijl en gebruikersvriendelijk voor de auteurs, die gewoon in Word kunnen blijven werken. Maar het is vooral digitaal toegankelijk en heel gemakkelijk te navigeren voor de lezer.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze publicatie in HTML.

De Algemene
Rekenkamer

De Algemene Rekenkamer gebruikt digitaal toegankelijke sjablonen voor InDesign waar publicaties met afbeeldingen in hoge resolutie mee gemaakt kunnen worden. Verder heeft de Algemene Rekenkamer een stijlgids waarin medewerkers kunnen zien hoe ze om moeten gaan met tabellen en beeldelementen in rapporten.

Het kan ook helpen een digitaal toegankelijk content management systeem (CMS) te gebruiken. De Algemene Rekenkamer en de Inspectie van het Onderwijs gebruiken beiden het Platform Rijksoverheid Online voor hun website. Dit platform voldoet aan een groot aantal normen en richtlijnen, inclusief digitale toegankelijkheid. Ook Pleio biedt zo’n digitaal toegankelijk CMS.

Inspectie van het onderwijs

De Inspectie van het Onderwijs gebruikt een speciale rapporteditor voor het opstellen van de inspectierapporten. Als de medewerkers al gewend zijn hun rapporten in een speciale editor te schrijven, dan kan de editor gemakkelijk worden aangepast voor digitale toegankelijkheid en verandert er voor de medewerker bijna niets. Voor rapporten die nog in ‘gewone’ kantoorsoftware worden gemaakt, stelt de organisatie een digitaal toegankelijk sjabloon en duidelijke werkinstructies ter beschikking.

De gemeente
Tilburg

Bij de gemeente Tilburg kunnen de medewerkers de digitale toegankelijkheid van hun content al tijdens het maken van webpagina’s controleren. Degenen die de content leveren krijgen hierdoor meer verantwoordelijkheid voor de digitale toegankelijkheid en er hoeft achteraf minder gecorrigeerd te worden.

Samen kom je verder

Het Forum standaardisatie gelooft dat je samen verder komt. Het meewegen van allerlei belangen en het creëren van draagvlak is essentieel op het gebied van digitale ontwikkeling en noodzakelijk om de open standaarden ook daadwerkelijk geïmplementeerd te krijgen.
Volledig scherm